Nastavení košíku
Zákazníkovi se v průběhu objednávky vymaže některé zboží z košíku. Jak to vyřešit?
Zboží se standardně drží v košíku 30 či 60 minut (výchozí nastavení eshopu)
Je možné nastavení prodloužit na více minut. Nastavuje se to po přihlášení v:
> administrace > nastavení eshopu > výchozí hodnoty > Časový limit pro položky v košíku:
Podmínky podle NOZ od 1.1.2014
Nezapomeňte si také nastavit "Obchodní podmínky"
V legislativní větě košíku byste měli mít vhodný text, který zákazníka upozorňuje na zákonná pravidla.
Přejděte v administraci na "Nastavení e-shopu"->"Základní nastavení eshopu"->"Legislativní věta do košíku:"
Příklad legislativní věty:
Nákupní košík je odeslán v souladu s Novým občanským zákoníkem platným od 1.1.2014 - viz Obchodní podmínky. Stisknutím Odeslat objednávku souhlasíte s přepravními a obchodními podmínkami.
Problém s vyjádřením, zda potvrzujete, že o objednávce víte, nebo ji rovnou přijímáte
Ve formuláři "Základní nastavení eshopu:" je dole položka "Děkovná věta do potvrzovacího emailu". Zde můžete rozlišit, co při Vašem obchodování sledujete.
Příklad1: Objednávku akceptujete.
Do děkovné věty uvedete: "Přijímáme Vaši objednávku, tímto uzavíráme kupní smlouvu a děkujeme Vám za nákup v našem elektronickém obchodě."
To je sice nejčastější případ, kdy rovnou vzniká podle zákona obchodní smlouva podle NOZ, ale záleží na charakteru Vašeho e-shopu, zda to takto vždycky myslíte. Např. zákazník si objedná položku XYZ z Vaší nabídky, a do poznámky uvede, že ji ovšem chce upravit do podoby XYW. A vy přirozeně netušíte, co zákazník do poznámky uvede. Pokud je pro Vás objektivně nemožné takovou úpravu provést, chrání Vás v Obchodních podmínkách uvedený odkaz na §1732 odst.2. - nezapomeňte jej tam uvést.
Příklad2: Potvrzujete převzetí mailu s textem objednávky.
Do děkovné věty uvedete: "Potvrzujeme doručení Vaší objednávky a děkujeme Vám za nákup v našem elektronickém obchodě."
V tomto případě se ovšem od Vás očekává, že ještě pošlete druhý e-mail s textem uzavřené smlouvy. A musíte to ošetřit vlastními pracovníky po příchodu potvrzovacího mailu. Např. odpovědí na takový mail z Vašeho mailového klienta ve znění: "Vážený/á...níže uvedenou objednávku akceptujeme...Váš požadavek na úpravu z XYZ na XYW bude stát dodatečný příplatek nn,-Kč včetně DPH a potrvá do ..... Prosíme potvrďte souhlas s cenou a termínem dodání."
Příklad3: Potvrzujete trochu dvojznačně.
Do děkovné věty uvedete: "Potvrzujeme přijetí objednávky a děkujeme Vám za nákup v našem elektronickém obchodě."
Zde si zákazník může text vyložit oběma výše uvedenými způsoby. Pokud ovšem dojde "na lámání chleba", právní řád použije ten výklad, který je výhodnější pro zákazníka. §1812 NOZ
Odkaz na obchodní podmínky
V "Nastavení e-shopu"->"Základní nastavení eshopu"->"Odkaz na obchodní podmínky" je třeba vložit interní odkaz na stránku s obchodními podmínkami. Zjistíte jej tak, že si otevřete v normálním pohledu uživatele na Vaše stránky tu stránku, kde máte obchodní podmínky, a v adresním řádku za lomítkem uvedený text zkopírujete a vložíte do položky formuláře.
Příklad: http://www.mujweb.cz/top-obchodni-podminky-9
pak do položky uvedete (bez uvozovek) "top-obchodni-podminky-9"
Podle NOZ §1827 odst.2 musíte zákazníkovi poskytnout obchodní podmínky v textové podobě, což touto formou splníte. Podle komentáře k zákonu stačí, že je lze zobrazit.
Ze zákona není zřejmé, co se stane v případě, že Vy obchodní podmínky měsíc po konkrétní objednávce změníte. Zákazník měl možnost si v době uskutečňování objednávky přečíst původní obchodní podmínky, a vyslovil s nimi souhlas zatržením volby. Měl i možnosti si je v tom okamžiku zkopírovat a uložit. Někteří právníci se kloní k názoru, že byste vždy před změnou obchodích podmínek měli ty dosavadní převést do PDF s názvem např. VOP20140331.pdf a vést na svém webu archiv starších obchodní podmének. Asi se tím nic nezkazí, ovšem v případě "lámání chleba" budete tak jako tak obtížně dokazovat, že jste něco dodatečně nezměnili i v archivu VOP.
Stačí si dole v obchodních podmínkách založit blok souborů Archiv obchodních podmínek a sem přidávat datovaná pdf. S ohledem na soudní vymahatelnost zde zřejmě nemusíte přechovávat podmínky starší než jsou vaše lhůty zákonné či dobrovolné odpovědnosti za vady (obvykle 24 měsíců).
Diskuse k automatickému připojování obchodních podmínek v PDF
Někteří právníci doporučují připojovat automaticky ke každému potvrzení objednávky PDF soubor s aktuálními obchodními podmínkami. To zákon přímo nijak nevyžaduje, ale proč se ještě více nezabezpečit? Vždyť by to mohlo být programátorsky docela snadné! Pouze byste v redakčním systému u košíku zadali odkaz na soubor PDF, zatrhli chlíveček, a "už by na vás nemohla ČOI".
Jako každá věc, i toto má svůj rub a líc.
Cílem e-shopu je prodávat. Zákazníci si Váš e-shop oblíbí, pokud bude jednoduchý, důvěryhodný a srozumitelný. Při příštích návštěvách už se s opakovaným čtením obchodních podmínek neobtěžují, protože je četli. Prostě zatrhnou "chlíveček", a pokračují v objednávce.
A Vy jim připojíte ke každé objednávce do mailu PDF soubor velikosti 70 kB. A některé antispamové filtry jsou přísnější, než musejí. I když PDF soubory obvykle procházejí, občas ho některý takový filtr vyhodnotí jako nevyžádanou poštu. A to tím pravděpodobněji, čím častěji takový soubor od Vás někam poputuje. Antispamy pracují na základě určitých statistik. A co když zákazníkovi nepřijde mail s potvrzením objednávky. To je pak skutečné porušení zákona! I když si třeba nebude hned stěžovat na ČOI, může ho to zmást, nebo odradit od nákupu.
Pokud tedy nedojde ke zpřísnění výkladu, budeme vycházet z toho, že zákazník má Obchodní podmínky v textové podobě k dispozici, a zatržením "chlívečku", že je četl, Vy podmiňujete odeslání potvrzujícího mailu.
VIDEO na web
Pokud chcete umístit video na web, můžete využít našeho >>